Gå med i Plastkampen - tillsammans för plastfria hav! 🌊✊🏼🌊

Den 8:e juni, på Världshavens dag, lanserade Greenpeace Plastkampen för att tackla ett av de mest akuta miljöproblemen vi har idag: plastföroreningarna av våra hav.

Över 8 miljoner ton plast hamnar i våra hav varje år. Det är lika mycket som 3,2 miljoner olympiska simbassänger eller en lastbil full av plast - varje minut. Nära 90% av den plast som produceras globalt återvinns aldrig.

Det viktigaste vi kan göra är att sätta press på makthavare, regeringar och företag så att plasttillverkningen stryps vid källan. Så länge plast produceras och tillåts användas vårdslöst av företag i förpackningar får vi inte bukt med problemet.

Som världens största oberoende miljöorganisation jobbar Greenpeace aktivt med att driva processer mot plasttillverkning, både globalt och lokalt. Målet är en långsiktig och permanent förändring. Vi har kämpat för positiv samhällsförändring och en friskare planet i snart 50 år, allt tack vare privatpersoners engagemang och ekonomiska stöd.

Greenpeace är oerhört glada över att ha ett gäng av Sveriges främsta vattensportare med oss i kampen för plastfria hav: Proffssurfarna Freddie Meadows, Tim Latte, Mia Maria Petersson, Adam Widén och hela Svenska Surfförbundet; Kanotisterna Susanne Gunnarsson och Sofia Paldanius; Äventyraren Annelie Pompe och världsomseglarna familjen Hammarberg är alla ambassadörer för kampanjen Plastkampen.

Gå med i Plastkampen du också! Du kan stödja någon av våra supporters med ett bidrag eller starta en egen insamling, själv eller tillsammans med din förening. Alla privatpersoner som startar en insamling som drar in mer än 3 000 kr får en snygg, unik Plastkampen t-shirt, självklart tillverkad i miljövänligt material. Kampanjen pågår fram till 31 augusti 2018. Pengarna som samlas in genom Plastkampen går till Greenpeace fortsatta arbete för haven.

Tillsammans kan vi göra skillnad. Tillsammans för plastfria hav.